Het boeren heeft altijd in het bloed van Dan gezeten. Hij is een 4e generatie melkveehouder, en zijn familie is op hetzelfde land actief sinds 1941, toen zijn overgrootouders hun landbouwondernemingen begonnen. Toen hem werd gevraagd wat hij het leukst vond aan het melkveebedrijf zijn, antwoordde hij: “Het verandert elke dag en elk seizoen. Dat vind ik waarschijnlijk het leukst, geen dag is hetzelfde.” Hij merkte ook op dat hij het heerlijk vindt om direct met de dieren te kunnen werken en zijn kinderen op de boerderij op te voeden. Hij groeide op met waardering voor zijn agrarische achtergrond en hij hoopt dat de ervaringen van zijn kinderen hetzelfde voor hen zullen doen.
De melkveehouderij heeft van jaar tot jaar zijn uitdagingen, of het nu gaat om melkprijzen, verontrustend weer of de algemene perceptie van melk en andere zuivelproducten in de publieke belangstelling. Hoewel hij de melkprijzen of het weer niet in de hand heeft, is het doel van Dan om een breed publiek op verschillende openbare online platforms voor te lichten om misvattingen over zuivel en andere landbouwmythes te ontkrachten. Als pleitbezorger van zuivel is Dan altijd bereid om met sceptische consumenten te praten. Een van zijn benaderingen pakt de geschiedenis van zuivel aan. “Qua voedingswaarde is zuivel al 10.000 jaar een hoofdbestanddeel van onze voeding”, zegt hij, “en we zijn waar we zijn omdat we ons hebben gericht op wat het beste is voor de koe. De reden dat deze koeien zo goed presteren als zij, is niet omdat we onnatuurlijke dingen hebben gedaan, maar omdat we ze in een staat hebben gebracht waarin hun natuurlijke wezen kan gedijen.”
Velen beschouwen Dan misschien als een “New Age Farmer”, iemand die actief is op sociale media en constant nieuwe en fantasierijke manieren bedenkt om het publiek te informeren over zijn landbouwpraktijken. Dan profiteert van nieuwe manieren om zijn zuivelverhaal te delen via locaties als TikTok, dat in snel tempo een van de meest gebruikte sociale-mediaplatforms aan het worden is. Bekend als @iowadairyfarmer voor zijn fans heeft Dan al ongeveer 250.000 volgers op het platform. Dan runt zijn melkveebedrijf en zijn sociale media-pagina’s met zijn vrouw Jamie, die speciale optredens maakt in zijn korte video’s van 60 seconden. De inhoud die hij behandelt, varieert van hilarische boerenhumor tot educatieve clips over zijn melkveebedrijf en het aanpakken van misvattingen over zuivel die kijkers in de commentaren plaatsen. De TikTok-video’s van Dan kunnen soms verhit raken door degenen die de zuivelindustrie niet steunen, maar zijn antwoorden blijven consequent respectvol en leerzaam.
Als je niet actief bent op TikTok, heeft Dan ook een boerderij Facebook-pagina, @iowadairyfarmer, waar hij zijn inhoud plaatst om zijn verhaal te delen en een nog breder publiek op te leiden. Check hem op beide platformen!